Eturauhastulehdus

10525-617743Eturauhastulehdus eli prostatiitti on yleisin avohoidossa hoidettava urologinen ongelma. Tulehdus on elämänlaatua alentava ja häiritsee myös normaalia seksuaalielämää monella tavalla. Oireet voivat aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa vakavammasta taudista. (Kuvassa eturauhanen eli prostata tummennettuna)

Tyypillinen potilas on 30–40-vuotias mies, jolla esiintyy rakon seudussa, alavatsalla ja kivesten takana epämääräistä kipua tai jomotusta. Kipu voi säteillä nivusiin, ristiselkään ja peniksen päähän. Myös kirvely virtsatessa ja joskus virtsapakon tunne kuuluvat oireisiin. Siemensyöksy saattaa olla kivulias ja siemennesteessä voi esiintyä verta. Harmahtava vuoto virtsaputkesta vie helposti potilaan ajatukset sukupuolitautiin varsinkin, jos epäilyyn on sukupuolikäyttäytymisen perusteella aihetta.

Usein ei huolellisessakaan tutkimuksessa löydetä normaalista poikkeavaa ja laboratorionäytteetkin ovat normaalit. Bakteeriperäisen eturauhasen tulehduksen taudinaiheuttajia ovat gramnegatiiviset sauvabakteerit kuten E.coli, Klebsiella sekä gram-potitiiviset kokit, kuten enterokokit, stafylokokit ja streptokokit. Virtsanäyte saattaa olla täysin puhdas, mutta siemennäytteestä bakteerikasvua voidaan havaita.

Tartuntateitä on useita. Nousevassa tulehduksessa bakteerit pääsevät virtsaputkeen ja eturauhaseen esinahan alueelta tai virtsaputken seinämän parauretraalisista rauhasista. Tulehdus voi levitä myöskin siemenjohdinta pitkin kiveksestä tai lisäkivekestä. Veriteitsekin tulehdus saattaa eturauhaseen levitä esim. lantion ja välilihan alueen märkäpesäkkeestä.

Tulehduksille altistaa rakon alapuolella olevat virtsateiden ahtaumat kuten virtsaputken arpikuroutuma, eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu tai virtsaputken ulkosuun ahtauma. Sokeritauti on tavallinen altistava tekijä. Sukupuoliteitse eturauhasen tulehduksen aiheuttajat ovat harvinaisempia. Aikanaan tippuri oli varsin tavallinen syy, mutta tuon sairauden esiintyvyys on nykyisin perin vähäistä.

Eturauhanen tuntuu peräsuolen kautta tunnusteltaesa aristavalta. Eturauhasen ultraäänitutkimuksessa rauhasessa voi näkyä kiviä, jotka saattavat olla yksi pitkittyneen eli kroonisen prostatiitin syy tai ainakin tulehdusta ylläpitävä tekijä. Usein potilas kertoo saavansa oireita vilustumisen jälkeen. Lisäksi oiretta näyttää esiintyvän usein auton- ja koneidenkuljettajilla, jotka joutuvat istumaan kylmille istuimille. Purkautumaton seksuaalinen halu voi aiheuttaa tyypillisiä eturauhastulehduksen oireita.

Krooniseen prostatiittiin liittyy erilaisia pelkotiloja ja muitakin psyykkisiä häiriöitä, jotka mahdollisesti ovat oireiden syynä. Jos voimakkaat oireet toistuvat usein, saattaa antibiooteista olla apua, sillä oireyhtymän taustalla voi olla esimerkiksi klamydiainfektio. Yleishoitona ovat lämpöhoito, lämpimät istumakylvyt ja itsensä pitäminen lämpimänä. Rauhasen hieronnasta on saatu myös hyviä kokemuksia. Seksuaalista aktiviteettia ei pidä rajoittaa, päinvastoin, tiheät siemensyöksyt ovat tässä tilanteessa eduksi. Lääkehoitona tulevat kysymykseen tulehduskipulääkkeet tarvittaessa antibioottihoitoon yhdistettynä.

Tyypillistä krooniselle prostatiitille on oireiden herkkä uusiminen, mikä sekä turhauttaa että ahdistaa potilasta. Niinpä hoito vaatii kärsivällisyyttä sekä lääkäriltä että potilaalta. Myös rakonkaulan ja lantionpohjan lihaksiston toiminnalliset häiriöt sekä mahdollisesti henkiset stressitekijät ja pelot ja ahdistuneisuus saattavat vaikuttaa siihen, ettei hoito aina tehoa. Hyvä potilas-lääkärisuhde on ensiarvoisen tärkeä ehto hoidon onnistumiselle.

Pellervo Petäys,

Urologi