Urologin vastauspalsta

Näytä aikaväliltä:
-.-* ...

Pieniä näppylöitä terskassa

Mulla tuli punaisia pieniä näppylöitä terskaan jotka kutiavat välillä pari päivää sit ja oon ihmetellyt mitä ne on. Harrastin seksiä edellisenä iltana tyttöystäväni kanssa ennenkun näppylät tuli. Johtuukose limakalvojen ärtymisestä tai jostain muusta?

Vastaus

Luuultavasti ärsytysoire. Seuraa tilannetta viikko pari. Tarvittaessa lääkäriin.

nappyja

Näppyjä peniksen juuressa

Hei! Peniksen juuressa on ollut jo kuukausia tälläisiä näppyjä. Ne eivät ole kipeitä eikä ne kutia.
Olisiko täältä mahdollista saada vihiä mitä ne on ja miten niistä pääsisi eroon?

Vastaus

Näyttävät kuvassa hyvänlaatuisilta luomilta, mutta näkemättä ja tunnustelematta vaikea sanoa.

mietiskelevä

terskan tulehdus

hei. Miehelleni tuli pari kuukautta sitten antibioottikuurin aikana terskan alaosaan osin esinahan alle punoittava ihottuma. Saman näköinen tuli myös peniksen takaosaan siihen "kiinnikkeen" kohdalle. Käytimme siihen ensin hiivavoidetta jolla se kuivi ja siihen tuli ns. Haavoja. Sitten vaihdettiin bebantemiin jolla parani sitten nopeasti. Lääkäriin mies ei lähtenyt kun rupesi paranemaan niin hyvin. Mistä on voinut nokka kyse? Itseä jäi mietityttämään esim herpeksen mahdollisuus?

Vastaus

Hiiva on todennäköinen, jos vaiva alkoi antibioottikuurin aikana. Tuskin herpes tulee kyseeseen, se ei olisi parantunut Bepanthenilla. Varmuudella ei tietenkään vois sanoa. Alunperin vaiva olisi pitänyt hoitaa suun kautta otettavalla sienilääkkeellä. Se on helppo hoito. Kerta-annos riittää ja molemmat ottavat lääkkeen samaan aikaan.

M78

Kipu peniksen juuressa taivuttaessa

Moi.
Minulla on ollut kohta kaksi kuukautta vaihtelevaa kipua peniksen varren juuressa, joka yleensä ilmenee penistä taivuttaessa, etenkin seksin aikana. Sekstailun jälkeen kipu on jonkin aikaa voimakkaampaa.
Itsetyydytys ei sitä niinkään ärsytä. Vähemmän rasitusta..
Olen silloin n. 2kk sitten saattanut aamu-unissani taivuttaa erektiossa olevaa penistäni.
Penis ei ole turvonnu, eikä värimuutoksia. Ei kipua virtsatessa, eikä kipu ole särkyäkään, kuten eturauhanen voisi heijastella.
Levossa olevan peniksen juuressa tuntuu pehmeämmän kudoksen alla ikään kuin jänne, jossa kipu on. Myös tästä kohtaa sormella painaminen tuntuu.
En ole asiasta kovinkaan huolestunut, mutta eihän tämä nyt mielyttävääkään ole.
Eli meneekö levolla ohi, tämä mahdollinen joku taivuttamisesta tullut vamma, vai tarviiko tulehduskipulääkettä. Taikka jotain muuta?

Vastaus

Jonkinlainen taivutusvamma voi olla kyseessä. Vältä taivuttelemasta penistä ja katso mihin suuntaan vaiva menee. Jos ei häviä, käy urologilla.

22v mies

Kiusallinen ongelma

Hei, olen 22v mies ja kärsin erittäin kiusallisesta ongelmasta. Ongelmani on kausiluontoinen ja se koskee yökastelemista. Noin suurinpiirtein 5krt vuodessa kuukauden jaksoissa en yöaikaan herää pissihätään vaan virtsa tulee kokonaisuudessaan sänkyyn. Koen myös että näissä jaksoissa päiväsaikaan pidättelykykyni olevan heikentynyt. Kyseinen vaiva alkoi murrosiän loppuvaiheessa noin 16 vuotiaana. Olen kerran 19 vuotiaana käynyt puhumassa asiasta lääkärissä, mutta rakossa, virtsatiessä, munuaisissa tai eturauhasessa ei tuntunut olevan mitään vikaa, varsinkin kun yökastelemista ilmenee kausiluontoisesti. Sairastan myös geeniperiytyvää verenpainetautia, johon syön Ramipriliä 5mg/vrk. Lääkärini silloin ohjasi hakeutumaan psykologiseen hoitoon? Vaikea kuitenkin uskoa että vaivani olisi psyykkinen? En ole tämän jälkeen puhunut asiasta kenellekään ammattilaiselle. Neuvoja? Saan yön aikana punottavaa ihottumaa märistä housuista, onko ihoärsytyksen hoitoon/ehkäisemiseen jotain muuta kuin esim. Bepanthen, koska sen teho heikkenee selvästi kun kastelua tapahtuu näissä jaksoissa melkein poikkeuksetta joka yö? Kiitos.

Vastaus

On selvää, että kuvaamasi ongelma ei ole normaali ilmiö ikäiselläsi miehellä. Kyllä asia täytyy selvittää, myös yökasteluun usein liittyvät psykologiset seikat. Voisit kuitenkin aloittaa käymällä uroterapeutin (urologisiin ongelmiin erikoistuneen fysioterapeutin) puheilla. Hän osaa ohjata asiantuntevan urologin tai tarvittaessa neurologin puheille.
Toinen vaihtoehto on käydä terveyskeskuksessa tai yksitysilääkärillä ja pyytää lähete kunnollisiin sairaalatutkimuksiin.

Tee sivusta PDF Tulosta
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä